» تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است .
فروشگاه ساز رایگان فایل فروشگاه ساز رایگان فایل
ضرورت توسعه مرزی روستايي و نقش آن در توسعه ملي محمدزاهری 1394/08/23 دسته بندی : پروژه و مقاله 1

ضرورت توسعه مرزی روستایی و نقش آن در توسعه ملی

چکيده
شناخت دقيق مسايل مربوط به روستاهاي ايران از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. زيرا ريشه تمامي مشكلات و مسائل عقب ماندگي مثل فقر گسترده، نابرابري در حال رشد، رشد سريع جمعيت و بيكاري فزاينده، در مناطق روستايي قرار دارد( تودارو، 1364، 255).
يکي از اهداف کلان توسعه در اغلب کشورها و از جمله کشور ما، کاهش بيکاري و توسعه فعاليت هاي شغلي است. توسعه و عمران روستايي در چند دهه اخير همواره يکي از دغدغه¬هاي اصلي توسعه در ايران و اکثر کشورهاي در حال توسعه بوده است.در بسياري از کشورها، توسعه روستائي به مثابه راهبردي با اهميت براي تامين نيازهاي اساسي و توزيع بهينه منافع ناشي از توسعه ملي تلقي شده و بدين منظور با شيوه‌هاي متعدد، الگوهاي متنوعي براي توسعه روستايي تجربه شده که عمدتا دستاوردهاي مطلوبي نداشته و هنوز سهم جوامع روستايي جهان سوم از توسعه و پيشرفت بسيار اندک است و اکثر فقراي اين کشورها يا در روستاها بسر مي برند و يا شهرنشيناني عمدتا حاشيه نشين با منشاء روستايي بوده اند.
بانک جهاني سرانجام به اين باور رسيده که توسعه روستايي، راهبردي براي بهبود زندگي اجتماعي و اقتصادي روستاييان فقير و تلاشي همه جانبه براي کاهش فقر است که اين امر با افزايش توليد و ارتقاء بهره¬وري در محيط روستائي ميسر مي¬گردد. توسعه روستايي يا نوين سازي جامعه روستايي بايستي اين جامعه را از انزواي سنتي بيرون آورده و با اقتصاد ملي عجين سازد. به همين جهت توسعه روستائي تلاشي فراگير است كه به محدوده يک بخش خلاصه نمي‌شود و کليه بخش ها و زمينه هاي اجتماعي، اقتصادي، فيزيکي و .... توسعه را در بر مي گيرد (مشاورين DHV، 1979، 629). در ايران گر چه از ابتداي قرن حاضر تلاش هاي پراکنده¬اي براي توسعه روستايي آغاز شده و در تدوين برنامه‌هاي عمراني کشور نيز تا حدودي مورد توجه قرار گرفته اما تغيير و تحول در جامعه روستايي ايران با انقلاب اسلامي ابعاد گسترده و عميقي يافته‌است. هر چند به تناسب دگرگوني ها بر مسائل و چالش هاي توسعه روستايي نيز افزوده شده، بطوري که امروزه علاوه بر آن که بسياري از مسائل ديرينه کماکان بجاي مانده، چالش هاي نويني نيز سر بر آورده‌اند.
واژگان کليدي: توسعه روستايي ، توسعه پايدار، توسعه ملي

 

فهرست مطالب
ضرورت توسعه روستايي و نقش آن در توسعه ملي    1
چکيده    1
مقدمه    2
پيشينه توسعه    3
تعريف روستا    5
توسعه روستايي چيست؟    6
توسعه پايدار روستايي    8
هدف هاي استراتژي توسعه روستايي ، ايران متکي بر اصلهاي زير است    9
ضرورت توسعه روستايي    9
چرا توسعه روستايي همچنان حائز اهميت است؟    9
توسعه روستايي« ضرورتها و راهبردها»    10
نقش توسعه روستايي در توسعه ملي    13
نتيجه گيري    20
مرجع     21
منبع    21


خرید و دانلود | 2,300 تومان
نوع فایل :word | تعداد صفحات :22
گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط