» تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است .
فروشگاه ساز رایگان فایل فروشگاه ساز رایگان فایل
موتورهای DC بدون جاروبک محمدزاهری 1395/03/06 دسته بندی : پروژه و مقاله 2

در مورد موتورهای DC  بدون جاروبک

 

مقدمه:
موتورهای دی‌سی براش‌لس (electrically commutated motors) شبیه به موتورهای سنکرونی هستند که با منبع دی‌سی تغذیه می‌شوند که توسط اینورتر مجتمع برای به حرکت درآوردن موتور به سیگنال الکتریکی AC تبدیل می‌شود؛ سنسورها و قطعات الکترونیکی دیگری نیز خروجی اینورتر را کنترل می‌نمایند موتورهای براش‌لس همچنین به صورت موتورهای پله‌ای وصف می‌شوند، هرچند عنوان موتور پله‌ای برای آن دسته از موتورها به کار می‌رود که طراحی آنها به گونه‌ای است که به حالت‌هایی عمل نمایند که روتور آن به سرعت در نقطه زاویه‌ای تعریف‌شده بایستد. این صفحه اصول کلی‌تری را وصف می‌نماید، اگرچه هم‌پوشانی‌هایی نیز دارد.
موتورهای الکتریکی بسیار متنوع هستند اما اساسا انها به دو نوع موتورهای با ایجاد اختلاف فاز در قسمت سیم پیچ های نصب شده بر روی استاتور موتور کار می کنند و یکی موتورهای یونیورسال یا همان موتورهای با جاروبک می باشند. چون مدتی زیادی از زمان مطالعات و کار عملی ام می گذرد شاید بعضی از لغات و اصطلاحات از خاطرم رفته باشد اما اصول کار کرد انها را بیاد دارم. 
اساسا موتورهایی که با اختلاف فاز در بخش استاتور کار می کنند دو نوع هستند یکی معمولا موتورهای با توان کم ( مثل موتورهای کوچک دستگاه تهویه و یا پمپ اب کولر) که دارای یک نوع سیم پیچ اصلی هستند اما برای ایجاد اختلاف فاز از یک تکه مفتول مسی که در قسمت خاصی از استاتور نصب می شود استفاده می شود ( توجه فرمایید که بدون ایجاد اختلاف فاز روتور موتورهای الکتریکی هرگز به گردش نمی افتند مگر انکه کمی با دست انها را بگردانند). در اکثر موتورهای متوسط و قدرتمند بجای مفتول مسی از نوع سیم پیچ های دیگری استفاده می شود که به ان سیم پیچ کمکی می گویند و معمولا در زیر سیم پیچ اصلی و در شیارهایی مثفاوت با انها نصب می شود. این سیم پیچ را از ان بابت استاتور می گویند که در اصل نسبت به سیم پیچ اصلی تقدم فاز دارد و در اصل حکم استارت برای گردش روتور را دارد. در بعض این نوع موتورها بعد از انکه موتور به گردش افتاد بر اثر نیروی گریز از مرکز سویچ مخصوصی برق روی استاتور را قطع کرده و ان را از مدار خارج می کند و در تمام مدت کار کردن موتور این سیم پیچ خاموش است ( بیشتر موتورهای کولرها از این نوع هستند) اما در بعض موتورها سیم پیچ های استاتور همچنان در مدار باقی مانده و کار می کند و در اصل نوعی سیم پیچ کمکی برای افزایش توان موتور محسوب می شود. در این نوع موتورها معمولا از خازن های بزرگی برای مجزا کردن سیم پیچ اصلی و کمکی استفاده می شود که باعث اختلاف فاز هم می شود معمولا الکترو پمپ های کوچک تا متوسط از این شیوه بهره می برند اما من اطلاع دقیقی در باره الکتروپمپ های بزرگی که در کارخانه ها یا چاه های عمیق کشاورزی استفاده می شود ندارم اما به احتمال زیاد در انها از خازن استفاده نمی شود که خازن ها قادر به تامین جریان زیاد برای اینگونه الکتروپمپ ها نیستند.
ساختارموتورهای DC بدون جاروبک
موتورهای BLDCاصطلاحا (Brushless DC Motor) نوعی از موتورهای سنکرون هستند. این موضوع به این معنی است که میدان مغناطیسی در روتور و استاتور با یک فرکانس ایجاد می­ شوند. موتورهای BLDC دارای لغزش به آن مفهومی که در موتورهای القایی وجود دارد نمی­باشند.
موتورهای BLDC در انواع تکفاز، دو فاز و سه فاز وجود دارند. مطابق نوع آن، استاتور دارای همان تعداد سیم پیچ می­باشد. علاوه بر این موتورهای سه فاز بیشترین رواج و مصرف را در بین انواع دیگر دارند.که در اینجا به نوع سه فاز می­پردازیم.
۱-۱ استاتور
استاتور موتور BLDC از ورقه های فولادی به هم پرچ شده با سیم پیچی که در شیارهای آن قرار گرفته به صورت شکل شماره (۱) ساخته شده است.استاتور همانند استاتور یک موتور القایی است. اما سیم­پیچها به روشی متفاوت در استاتور توزیع شده­اند. بیشتر موتورهای BLDC دارای سه سیم­پیچ در استاتور با اتصال ستاره هستند. هر کدام از این سیم­پیچی­ها از تعدادی پیچک به هم متصل تشکیل شده­اند. هر کدام از این سیم پیچی­ها در محیط استاتور توزیع شده­اند. و تعداد زوجی از قطبها را تشکیل داده ­اند.

مقدمه

موتورهای دی‌سی براش‌لس

ساختارموتورهای DC بدون جاروبک

۱-۱ استاتور

۲-۱ روتور

۳-۱ سنسورهای اثر هال

۴-۱ تئوری عملکرد

۲– مزایا و معایب استفاده از موتورهای BLDC

جدول شماره (۱) : مزیتهای موتور BLDC و دلایل وجود این مزیتها

۱-۲ معایب

 عملکرد کنترل‌گر

منابع توان مدار کنترل

سیستم‌های کنترل حرکت

مراجع


خرید و دانلود | 6,000 تومان
نوع فایل :word | تعداد صفحات :26
گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط